5 VERKOOPTIPS VOOR DE MARKT

Ben je van plan je werk te gaan verkopen en je wilt eens meedoen met een heuse markt of beurs? Lees vooral verder, want je werkjes op een markt verkopen is wel even wat anders dan online verkopen via Facebook of Etsy.

Je eigengemaakte (originele ontwerpen) werkjes op markten verkopen, werkt anders dan dat je je spullen in een winkel of via een online webshop verkoopt. Op een markt krijg je echt de kans om de kunst van het verkopen aan den lijve te ondervinden. Bovendien kun je eigen verkooptechnieken testen. Kun jij jezelf goed verkopen?

Verkopen op een markt is een face-to-face manier van verkopen. Je klanten kunnen heel snel hun interesse verliezen, of van het ene op het andere moment overgaan tot kopen. Zelf heb ik nu al een aantal markten gedaan. Elke keer is het weer anders, maar uit ervaring kan ik zeggen dat ik dit inmiddels al geleerd heb;

27657274_937714709729373_7112558588911620277_n

1. Zorg ervoor dat mensen weten *WAT* je verkoopt

“Ja, duh!” zou je wellicht zeggen, maar zo voor de hand ligt het niet. Pyrografie, oftewel houtbranden is niet overal even bekend. Nu woon ik toevallig in Finland, waar pyrografie zo goed als onbekend is. Zeg ik tegen een klant “ik doe aan pyrografie”, dan zullen ze me met een lege blik aanstaren.

Wat dus nog belangrijker is dan reclame maken en naamsbekendheid kweken, is het duidelijk hebben WAT je verkoopt. Wees bereid om dit meerdere malen uit te moeten leggen.

In eerste instantie – tijdens mijn allereerste markt – dacht ik “ach, dat loopt wel los. Mensen zien toch dat het houten kettingen zijn?” En zo naïef als ik was, was ik ervan overtuigd dat m’n kunstwerkjes zichzelf praktisch zouden verkopen! Ze zien er toch fantastisch uit?

Nou, viel dat even tegen! Ik kreeg allemaal vragen om m’n oren geslingerd ..

“Hoe heb je deze kettingen gemaakt? Is dit echt van hout of is het wat anders? Heb je die afbeeldingen erop geschilderd of getekend? Houtbranden? Wat, met een soldeerbout ofzo? Maar het is zo klein en zo strak! Dat is toch zeker wel met een laser of machine gedaan, of niet? Ik geloof niet dat je dit met de hand gemaakt hebt! Dan moet je wel heel getalenteerd zijn!”

Ja, en daar sta je dan …

Wees hierop voorbereid. Je kunt thuis een verkooppraatje voorbereiden, zodat je ter plekke uit kunt leggen wat je doet en hoe je het doet. Neem desnoods je brandapparaat en pennen mee om het aan de mensen te kunnen laten zien. Of nog beter, mocht je toevallig op een beurs staan of op een markt ergens binnen en je hebt de beschikking over elektriciteit … kun je natuurlijk heel mooi een demonstratie geven! (Check dat wel even, want uiteraard is er natuurljk sprake van “brandgevaar” als je ter plekke iets gaan branden.)

Ook is het handig om bijvoorbeeld een presentatiefilmpje te maken om dat aan de klant te kunnen laten zien. Op je telefoon, bijvoorbeeld. Maar je kunt het ook op een iPad zetten en het continue als slideshow af laten spelen. Mensen reageren altijd wel positief op bewegende beelden!

IMG_0594
Op deze markt had ik een slideshow met foto’s en één filmpje over m’n werk.

2: Je kunstwerkjes verkopen zichzelf niet 😦  

Deze tip is een beetje in navolging op tip één. Als mensen bij je kraampje komen kijken, zul je je mond open moeten doen. Ook al ben je niet zo goed in het verkopen, of voel je je wat onzeker … als jij niks zegt, dan zegt de klant ook niks.

Het kost de klant die bij jouw kraampje komt kijken slechts ÉÉN BLIK (zo’n twee seconden) om te bepalen of hij / zij in jouw werk geïnteresseerd is. Zeg je niets, dan gebeurt er ook niks en loopt het gros van de mensen gewoon door, soms zelfs met een verkeerde indruk van jou en je werk.

Nu is het voor mij erg moeilijk om in een vreemde taal die ik niet vloeiend spreek, m’n enthousiasme over te brengen betreffende houtbewerken en pyrografie. Bovendien zijn de Finnen niet zo praatgraag als de meeste Nederlanders zijn en een “Zit er wellicht wat voor u tussen?” of een “Bent u nog op zoek naar een leuk cadeautje?” wordt hier vaak beantwoord met een “Hm”, gevolgd door stilte. Dit is iets waar ik zeker aan zal moeten werken …

IMG_3533

3: Hanteer simpele prijzen

Ja, ik weet dat supermarkten en winkels gebruik maken van het ,99 en ,95 cent gebeuren omdat €9,95 aantrekkelijker klinkt dan 10€. Hier is over nagedacht en er zijn jaren aan research aan vooraf gegaan.

Tenzij jij heel goed bent in rekenen en rondloopt met een pot wisselgeld, is dit op een markt helaas niet zo’n goed idee. Mensen zullen al met cash moeten betalen (want nee, je hebt geen pinapparaat!) en zijn waarschijnlijk voor hun komst naar de markt even langs de pinautomaat gelopen. Hoogstwaarschijnlijk zullen zij dus met papiergeld betalen.

Wanneer je prijzen hanteert van bijvoorbeeld 10, 20, 25, 30, 40 en 50€ etc, is het veel makkelijker, zowel voor jou als de klant. Ten eerste hoef je niet naar de bank om allerlei wisselmuntjes te gaan bestellen, waar je soms nog voor moet betalen ook! Ten tweede is het allemaal veel makkelijk uitrekenen. Kost iets €15 en de klant betaalt met een briefje van €20? Vijf euro terug. Zo makkelijk, daar heb je geeneens een rekenmachientje voor nodig!

En ten derde, de klant kan met zijn gepinde briefjes betalen en krijgt eventueel ook briefgeld als wisselgeld terug. Everybody happy, toch?

IMG_32394. Wees bereid om je prijzen te verlagen 

Op de markt is je gulden een daalder waard, toch? Tegenwoordig wellicht niet zo erg meer, maar het kan gebeuren dat een potentiële klant af gaat dingen op jouw werkjes. Aan jou de vraag, hoe laag ben je bereid te gaan? Wat voelt goed voor jou? Hou in de gaten dat je er nog wat mee verdient!

Aan de andere kant, het kan ook zijn dat een klant geïnteresseerd is in het kopen van jouw werkje, maar twijfelt. Je kunt ze over de streep trekken door ter plekke een aanbod te doen! Zo kun je niet alleen je prijs verlagen, maar je kunt ook een andere tactiek gebruiken:

Verkoop je toevallig ook items van een paar euro, kun je er eentje gratis bijgeven! Twijfelt iemand over het kopen van die mooie gebrande broodplank? Nou, dan gooi je er toch gratis iets kleins zoals een sleutelhanger of boekenlegger bij? Of een klant twijfelt over de aankoop van twee items van 10€ .. Dan kun je bijvoorbeeld aanbieden om beiden voor 15€ te laten gaan.

Ja, je maakt wellicht iets minder winst, maar je hebt wel een tevreden klant, die naar huis gaat met één van jouw werkjes en deze hoogstwaarschijnlijk aan derden zal laten zien. Zo kweek je supporters en mond-op-mond reclame! Deze gratis vorm van reclame is veel belangrijker dan die paar euro minder winst!

27857852_937714496396061_4707435644070961267_n_Fotor

5. Loop zelf ook even over de markt

Tenslotte, als je dan toch aan een markt deelneemt, kijk dan zelf ook even lekker rond. Praat niet alleen met potentiële klanten, maar ook met andere verkopers. Kijk wat zij verkopen en of er wellicht concurrentie is. Wat voor prijzen hanteren zij? Wat voor aanbiedingen hebben ze? Hoe presenteren ze hun items? Wellicht kun je wat ideeën opdoen over displays of verpakkingen? Je kunt ze zelfs vragen om tips!

Praat met zoveel mensen als je kunt. Door te netwerken bouw je waardevolle contacten op.

SUCCES!

Advertenties

Een gedachte over “5 VERKOOPTIPS VOOR DE MARKT

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s